سلام ، به سایت زیست روانکار پویا خوش آمدید.

راه اندازی اولین خط شست‌و‌شوی مخازن و تجهیزات صنعتی با تکنولوژی زیستی

راه اندازی اولین خط شست‌و‌شوی مخازن و تجهیزات صنعتی با تکنولوژی زیستی

اولین خط شست‌و‌شوی تجهیزات صنعتی با فناوری زیستی و مواد پایه آبی به منظور شست‌و‌شو، احیا قطعات و مخازن صنعتی توسط محققان اصفهانی طراحی و راه اندازی شد. زیست سازگاری ، صرفه اقتصادی بالا برای تولید کننده و سازگاری با مواد مختلف فلزی؛ پلاستیکی، لاستیکی و کامپوزیتی تنها برخی از مزیتهای این فناوری محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، اولین خط شست‌و‌شوی تجهیزات صنعتی با فناوری زیستی و مواد پایه آبی به منظور شست‌و‌شو، احیا قطعات و مخازن صنعتی توسط محققان اصفهانی طراحی و راه اندازی شد. زیست سازگاری، صرفه اقتصادی بالا برای تولید کننده و سازگاری با مواد مختلف فلزی؛ پلاستیکی، لاستیکی و کامپوزیتی تنها برخی از مزیتهای این فناوری محسوب می شود.

سیدعرفان سجادیه مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با اعلام این خبر، اظهار کرد: مخازن صنعتی مورد استفاده در صنعت معمولاً به صورت فلزی و پلاستیکی و عمدتاً به صورت بشکه (چیلک) فلزی هستند که در صنایع مختلف برای نگه‌داری و حمل مواد از این بشکه‌ها استفاده می شود.

وی افزود: این مخازن و چیلک‌ها بعد از استفاده و ریخته شدن مواد در آن ها به دلیل آلودگی ایجاد شده، معمولاً قابلیت استفاده مجدد را نداشته و برای بازیافت کنار گذاشته می‌شوند، این جا صنعت‌گر و تولیدکننده چاره‌ای ندارد و به سراغ خرید مخازن و بشکه‌های نو و دست اول می‌رود که امروزه به دلیل افزایش قیمت در فولاد و پلاستیک، هزینه‌ی تمام شده تولید کننده بسیار افزایش می‌باید.

سجادیه با بیان این که بازیافت این بشکه‌ها از جهاتی مختلف مهم و مورد توجه است، اظهار کرد: در رابطه با این مسئله براساس آمار فدراسیون بین المللی بازیافت (BIR)، بازیافت قطعات فلزی و پلاستیکی اهمیت بسیاری در کاهش مصرف انرژی، مواد اولیه و حفاظت از محیط زیست دارد. چرا که برای تولید 1 تن فولاد نو و دست اول حدود 1100 کیلوگرم سنگ آهن، 630 کیلوگرم زغال سنگ، 55 کیلوگرم سنگ آهک و 300 لیتر روغن استفاده می‌شود.

وی افزود: تولید 1 تن فولاد از طریق بازیافت ضایعات فولادی در مقایسه با استفاده از مواد اولیه معدن، باعث کاهش 74 درصدی برق (معادل 642 کیلووات که لازم برای روشنایی 4 خانه در یک سال است)، کاهش 40 درصدی مصرف آب، کاهش90 درصدی استفاده از مواد اولیه و نیز آلودگی کمتر آب و هوا به ترتیب به میزان 76 و 86 درصد می‌شود، همچنین کاهش 58 درصدی نشر گاز کرین دی اکسید به وسیله بازیافت قطعات فلزی ایجاد می‌شود. در این رابطه کشور های چین به عنوان بزرگ ترین تولید کننده فولاد، اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا بیشترین حجم استفاده از مواد ضایعاتی را در تولید فولاد دارند.

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: همچنین از کل مقادیر پلاستیک تولیدی، حدود 14 تا 18درصد بازیافت شده، 24 درصد سوزانده و حدود 58 تا 62 درصد دفن می‌شود که این حجم، آلودگی های زیست محیطی جبزان‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

روش شست‌و‌شوی مخازن صنعتی نسبت به روش بازیافت مزیت‌های بسیار بیشتری وجود دارد

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار، اظهار کرد: روش شست‌و‌شوی مخازن صنعتی نسبت به روش بازیافت مزیت‌های بسیار بیشتری وجود دارد چون که نشر گاز کربن دی اکسید به دلیل عدم ذوب و تولید مجدد مخازن به صفر می‌رسد که این کمک شایانی به محیط زیست است، همچنین نیاز به مواد اولیه همانند زغال سنگ، سنگ آهک، روغن و مواد دیگر به دلیل عدم تولید مجدد ورقه‌های فولادی و سپس ایجاد مخازن صنعتی مانند چیلک (بشکه) وجود ندارد. به علاوه در روش استفاده از فناوری‌های زیستی، مصرف آب، برق و گاز نسبت به روش بازیافت ورقه‌ها و بشکه‌های فلزی کاهش به شدت چشمگیری دارد که سبب ذخیره انرژی فراوانی نسبت به روش های رایج می‌شود.

روش شست‌وشو را قبلا چه کشورهایی بکار گرفته اند؟

این محقق گفت: شست‌و‌شوی مخازن صنعتی با رویکرد استفاده از فناوری‌های زیستی در کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، کره‌جنوبی تا به حال به کار گرفته شده است.

وضعیت ایران در این رابطه به چه صورت است و آیا هیچ تکنولوژی و روشی برای رفع این مسئله قبلا ایجاد شده است؟

سجادیه با بیان این که بسته به نوع گرید حدود ۱۵ تا ۲۲ کیلوگرم بازه‌ی وزن بشکه‌های فلزی است و در کشور ما نیز حداقل سالانه 10 میلیون بشکه مورد نیاز است، بیان کرد: با توجه با آمارهای بیان شده در این رابطه در کشور برای استفاده بهینه از انرژی، منابع طبیعی و مواد اولیه اقدامات متفاوتی انجام شده است.

وی عنوان کرد: در صنایع مختلف مانند نفت و گاز و پتروشیمی، فولاد و سایر صنایع شیمیایی سالانه هزینه‌های صدها میلیارد تومانی جهت استفاده از مخازن فلزی و پلاستیکی برای نگه داری و انتقال مواد اولیه و محصولات می‌شود. به دلیل نبود فناوری مشخص برای احیا این مخازن، معمولا چیلک (بشکه) تولید شده ابتدا در صنایع روغنی و مواد اولیه حلالی، سپس در صنایع رنگ و رزین و در نهایت در فرآورده های نفتی مانند قیر استفاده شده و در آخر بشکه‌ها به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شود.

این عضو انجمن شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: در این رابطه طرح‌های مختلفی برای شست‌و‌شوی مخازن و قطعات صنعتی با استفاده از حلال‌های نفتی و فرآیندهایی مانند اولتراسونیک انجام گرفته است، اما به دلیل هزینه های ثابت یا جاری زیاد، برای صنعت‌گر صرقه اقتصادی ایجاد نکرده است.

سجادیه اظهار کرد: در شرکت زیست روانکار با بررسی و تحقیق روی این ایده، طراحی و ایجاد چند محصول دانش بنیان از جمله تولید و استفاده از مواد زیستی و همچنین دستیابی به فرآیندهای زیست سازگار با صرفه صنعتی، خط و فرآیندی برای شست‌و‌شوی این تجهیزات و مخازن با استفاده از تکنولوزی زیستی ایجاد شد.

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، افزود: با این تکنولوزی، خط مستقیم استفاده از بشکه‌ها از صنایع روغنی تا پسماندهای نفتی به صورت چرخه در آمده است، بطوری که از این به بعد صنایع روغنی و حلالی نیز می‌توانند از مخازن و چیلک (بشکه) صنایع رنگ، رزین و پالایشگاهی استفاده کنند. در این رابطه نیز در اثر همکاری با صنایع مختلف همچون صنایع نفت و گار، رنگ و رزین و روغن و روانکار توانسته شده ارزش افزوده مناسب و قابل توجهی برای آن‌ها از طریق احیا و شست‌و‌‌شوی مخازن ایجاد شود.

درون چیلیک (بشکه) احیا و شست و شو با استفاده از تکنولوژی زیستی
درون چیلیک (بشکه) احیا و شست و شو نشده

 

درون چیلیک (بشکه) احیا و شست و شو نشده
درون چیلیک (بشکه) احیا و شست و شو با استفاده از تکنولوژی زیستی

مزیت اصلی روشی که راه اندازی کرده اید نسبت به روشهای مرسوم چیست؟

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار، گفت: مزیت های اصلی و مهمی که ایجاد شده، زیست سازگاری تکنولوژی و فرآیند، صرفه اقتصادی بالا برای تولید کننده و سازگاری با مواد مختلف فلزی نظیر فولاد، آلومینیوم، مس و هم چنین قطعات پلاستیکی، لاستیکی و کامپوزیتی  است. در تکنولوژی مورد استفاده قابلیت احیا انواع چیلک (بشکه) روغنی، گالوانیزه، پلاستیکی، دارای پوشش (اپوکسی کوت) و زنگ زده وجود دارد.

از زمانی که این ایده شکل گرفت تا راه اندازی خط شست‌و‌شو چقدر طول کشید؟

سجادیه گفت: تکتولوزی های مورد استفاده در خطی که راه اندازی کردیم  ترکیبی از تکنولوژی های زیستی و مکانیکی است که با تحقیق و توسعه و با آزمون های متعدد به دست آمده است. اما از زمانی که این ایده شکل گرفت، در طی مدت 1 سال با همکاری محققان ما در بخش‌های شیمیایی و مکانیک، این خط طراحی، توسعه و به بهره‌برداری رسیده است.

توجیه اقتصادی این طرح را تشریح بفرمایید

وی بیان کرد: در بخش شست‌وشوی مخازن با استفاده از این تکنولوژی، هزینه مخازن و چیلک (بشکه) برای تولید کننده به نصف تا یک سوم در مقایسه با مخازن نو و دست اول می‌رسد که امروزه با توجه به تفاوت قیمتی زیاد بین مخازن ضایعاتی و دست اول، صرفه اقتصادی قابل توجهی برای صنعت‌گر ایجاد می‌شود و بعد کلان هم این کار از نظر حفظ منابع، کاهش مصرف انرژی، آب، آلودگی‌ها و غیره بسیار مهم است.

راه اندازی این خط از منظر علمی چه تاثیری در جهش تولید دارد؟

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، اظهار کرد: در صنایع به دلیل افزایش قیمت‌های ناگهانی در فولاد و پلاستیک و در نتیجه در بسته‌بندی، قیمت‌های مواد اولیه و محصولات نیز به طبع آن با افزایش قیمت مواجه شده است. با استفاده از تکنولوژی زیستی شست‌و شوی مخازن صنعتی و کاهش هزینه‌های جاری صنعتگران، که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنایع تولیدی محسوب می شود، می‌توان تأثیر به سزایی در جهش تولید مشاهده کرد.

وی افزود: همچنین از نظر علمی با توجه به استفاده از تکنولوژی زیستی در راه‌انداری این خط و سایر محصولات شرکت زیست روانکار، می‌توان انتظار داشت که توجه به فناوری‌های زیستی که از مهم‌ترین فناوری‌های به روز در عرصه بین المللی است، در کشور رشد و توسعه پیدا کند و بتواند جایگزینی برای روش‌های پیشین مانند مواد پایه نفنی باشد. علاوه بر این با توجه به اهمیت فناوری‌های زیستی در کشور و توسعه آن در عرصه بین المللی و صادرات محصولات و تکنولوژی آن می‌توان انتظار داشت که جهش تولید و اشتغال‌زایی موثری نیز در این بخش همانند بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد بتواند ایجاد شود.

این خط با چه سرمایه‌ای راه‌اندازی شده و آیا کفاف کل کشور را می‌‌دهد اگر نه شما چه برنامه‌ای دارید؟

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار، تصریح کرد: این خط با ظرفیت حدود 40 هزار (چیلیک) در سال راه‌اندازی شده است. اما با توجه به اینکه در سال میلیون‌ها بشکه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این تعداد تعداد قابل توجهی قابلیت احیا و  شست‌و‌شو دارد، افزایش ظرفیت این خط یکی از گزینه‌هاست، البته لازمه این کارجذب سرمایه گذار است.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

منبع خبر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.