سلام ، به سایت زیست روانکار پویا خوش آمدید.

تولید حلال‌های سبز پایه آبی صنعت رنگ و رزین محقق شد/ورود ایران به بازار ۵ میلیارد دلاری حلال‌های سبز

تولید حلال‌های سبز پایه آبی صنعت رنگ و رزین محقق شد/ورود ایران به بازار ۵ میلیارد دلاری حلال‌های سبز

سیدعرفان سجادیه، با بیان این که ارزش بازار حلال‌های سبز در دنیا سال ۲۰۲۳، به ۵.۹ میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: اکنون شرکت زیست روانکار با دستیابی به این تکنولوژی برای اولین بار تولید حلال‌های سبز پایه آبی کیلینر (پاک کننده) برای صنعت رنگ و رزین و جوهر را برای کشور و هم ورود آن به این بازار را محقق کرده است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، سیدعرفان سجادیه، با بیان این که ارزش بازار حلال‌های سبز در دنیا سال 2023، به 5.9 میلیارد دلار خواهد رسید اما این حلال ها در ایران توسعه پیدا نکرده است، گفت: اکنون شرکت زیست روانکار با دستیابی به این تکنولوژی برای اولین بار تولید حلال‌های سبز پایه آبی کیلینر (پاک کننده) برای صنعت رنگ و رزین و جوهر را برای کشور محقق کرده است.

اهمیت و مسئله‌ای که ضرورت دستیابی به تکنولوژی و تولید حلال‌های سبز پایه آبی در صنایع رنگ و رزین و جوهر را نشان دهد، چیست؟

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، بیان داشت: طبق تعریف سازمان مدیریت ایمنی و بهداشت جهانی، حلال سیالی است که قابلیت حل، تعلیق یا استخراج سایر مواد را بدون تغییر شیمیایی در ماده یا حلال دارد.

وی افزود: حلال‌ها در صنایع مختلفی همچون صنایع رنگ و رزین، جوهر، چاپ، داروسازی، چسب، آرایشی و بهداشتی، آفت کش و تمیزکننده‌های صنعتی و خانگی کاربرد دارد که از حلال‌های رایج مورد استفاده می‌توان به ایزوپروپانول، اتانول، متانول، تولوئن، زایلن، وایت اسپیریت، متیلن کلراید، تری کلرو اتیلن و پرکلرو اتیلن اشاره کرد.

سجادیه ادامه داد: یکی از مواد پر مصرف در صنایع رنگ و رزین، حلال‌های صنعتی است. حلال‌ها کاربردهای مختلفی از جمله در رقیق سازی، شویندگی و بهینه کردن خواص فیزیکی پوشش‌ها دارند.

حدود 8 درصد جمعیت شاغل در دنیا در معرض پیوسته حلال‌های آلی هستند

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: طبق آمار مدیریت ایمنی و بهداشت حدود 8 درصد جمعیت شاغل در دنیا در معرض پیوسته حلال های آلی هستند و چون حلال ها مواد شیمیایی فراری هستند، افرادی که در معرض بخارات آن از طریق تماس و تنفس قرار می گیرند دچار بیماری های پوستی، ریوی و تنفسی شدیدی می شوند. سوزش چشم،  بینی و گلو درد از دیگر اثرات این مواد است.

وی افزود: همچنین حلال‌های آلی اثر مخربی بر سیستم عصبی نیز می‌گذارند و سبب بیماری‌هایی همچون سردرد و سرگیجه می‌شوند که می‌تواند سبب تشنج و حتی مرگ در مدت زمان گردند.

بیماری‌ها در صنایع رنگ و رزین و جوهر و ترکیبات چربی‌زدا بسیار پر‌رنگ‌تر می‌شود

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، تصریح کرد: این بیماری‌ها در صنایع رنگ و رزین و جوهر و ترکیبات چربی‌زدا بسیار پر‌رنگ‌تر می‌شود.

کارگری که در معرض حلال زایلن است بیش از 50 درصد جذب از طریق پوست دارد

سجادیه گفت:  به طو ر مثال طبق مقاله چاپ شده در مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) که زیر نظر موسسه جهانی بهداشت است، کارگری که در معرض حلال زایلن است یبش از 50 درصد حلالی که از طریق پوست با آن در تماس است را جذب می‌کند یا به عبارت دیگر مجموع میزان زایلن جذب شده (یاbody burden) در بدن او بیش از 50 درصد است.

جایگزین حلال‌های آلی، حلال‌های سبز یا زیستی (بایو) است

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا، عنوان کرد: جایگزین حلال ‌های آلی، حلال‌های سبز یا زیستی (بایو) است. برای تولید حلال‌های سبز یا بایو از زیست توده‌ها استفاده می‌شود که منابع آن به روغن‌های گیاهی، ترپن (terpenes)، پروتئین،  نیشکر، ذرت و منابع سلولزی تقسیم بندی می‌شوند.

سجادیه گفت: بطور کلی با استفاده از منابع ذکر شده حلال‌هایی با ساختارهای مختلف به دست می‌آید که می‌توان به حلال‌های اتری، اسیدی، استری، آمینی، آلکانی، آروماتیکی و هتروسیکلیک و همچنین حلال‌های یونی (Ionic liquids)، حلال‌های یوتکتیک (Deep eutectic solvent)، ترپن و اسیدهای چرب متیل استر اشاره کرد.

طراحی و تولید حلال سبز شرکت زیست روانکار “bioclean 2530” با تکنولوژی زیستی

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا، خبر داد: حلال سبز شرکت زیست روانکار به نام تجاری bioclean 2530 یک ترکیب تمام سنتزی (full synthetic) است که از اصلاح ترکیبات گیاهی همچون روغن سویا به دست آمده و دارای ساختاری همانند درشت ملکول‌ها (macromolecule) است.

رویکرد این تکنولوژی مصرف هدفمند و پایدار با تاکید بر افزایش بهره‌وری است

سجادیه تصریح کرد: با تلاش و تجارب چند ساله محققان شرکت زیست روانکار پویا، این شوینده را با استفاده از تکنولوژی زیستی و با توجه به مصرف هدفمند و پایدار (sustainable consumption) تولید شد و نکته مهم این که در رویکرد مصرف هدفمند و پایدار تاکید بر روی افزایش بهره وری با استفاده از کمترین میزان استفاده از مواد است.

کاربردها و کاربران این دستاورد را اشاره بفرمایید

وی در ادامه اظهار کرد: این محصول به عنوان کیلینر برای شست وشوی آلودگی‌های سطحی مانند لکه‌های رنگ و رزین می‌تواند به کار برده شود  و وابسته به نوع کاربرد به صورت خالص یا امولسیون استفاده می‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا، گفت: حلال زیستی bioclean 2530 برای سطوح مختلف نظیر سطوح فلزی، پلاستیکی، شیشه، بتن، سنگ و چوب می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای شست وشوی تجهیزات، مخازن و قالب‌های صنعتی صنایع رنگ و رزین و نیز غلطک‌های چاپ می‌توان آن را  به کار برد.

چه ویژگی‌هایی این دستاورد را نسبت به‌ محصولات مشابه متفاوت می‌کند؟

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، خاطرنشان کرد: حلال زیستی bioclean 2530 برای صنایع رنگ و رزین برای اولین بار در ایران تولید شده است و از ویژگی‌های خاص، که آن را نسبت به محصولات مشابه متفاوت می‌کند می‌توان به زیستی بودن، قابلیت ریکاوری یا بازیافت و همچنین عدم ایجاد خوردگی آن برای سطوح فلزی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: این ویژگی‌ها سبب شده است علاوه بر کاهش مشکلات زیست محیطی و حساسیت‌های پوستی و ریوی، صرفه اقتصادی نیز برای صنعتگران ایجاد شود. چون با تو جه به اینکه قابلیت بازیافت دارد می‌توان از آن چندین بار استفاده کرد بدون اینکه در خواص آن تغییری ایجاد شود.

قابلیت بازیافت و کاهش قابل توجه مصرف آب یک ویژگی مهم دستاورد است

 سجادیه افزود: قابلیت بازیافت سبب می‌شود مصرف آب نیز برای شویندگی تجهیزات، قطعات و وسایل به حداقل برسد و با توجه به اهمیت آب در در بخش‌های utility (یخش همگانی)، آن ذخیره گردد.

عدم ایجاد خوردگی و قابلیت کاربرد دستاورد برای انواع فلزها  از ویژگی های مهم است

 عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: کاهش مصرف آب در شرکت‌ها و مراکز تولیدی سبب ذخیره انرژی (energy storage) می‌شود که این موضوع یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در توسعه تکنولوژی‌های نوین است. همچنین عدم ایجاد خوردگی این محصول سبب می‌شود بتوان از آن برای فلزات مختلف استفاده کرد زیرا یکی از چالش‌های حلال‌های پایه آبی ایجاد خوردگی است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های bioclean 2530 می‌توان به نفوذ بالا، امولسیون شفاف، پایدار در آب‌های سخت، سازگاری با مواد مختلف همچون: فلزات، چوب، بتن، سنگ و شیشه اشاره کرد.

سجادیه گفت: حلال زیستی bioclean 2530 در صنایع رنگ و رزین و جوهر کابرد داشته و برای شست‌و‌شوی لکه‌های باقیمانده از روی سطوح استفاده می‌شود. این حلال و شوینده برای رنگ و رزین‌های مختلف همچون اپوکسی، پلی استر، آلکید، پلی یورتان، سیلیکون، فنولیک، ملامین و آکریلیک می‌تواند به کار برده شود، همچنین از آن برای تمیز کردن جوهرهای چاپ و دای (dye) نیز می‌توان استفاده کرد.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت زیست روانکار پویا، گفت: همان طور که در تصویر آورده شده است از bioclean 2530 می‌توان در پاک کردن باقیمانده‌ی رنگ و پوشش از روی سطوح فلزی، سیمانی، آسفالت، سنگ و آجر استفاده کرد. همچنین برای شست‌و‌شوی اسپری و قلموهای رنگ آمیزی و لکه‌های رنگی روی سطوح خانگی مثل چوب، پارچه، سرامیک از آن می‌توان استفاده کرد.

کاربردهای خانگی برای استفاده از حلال زیسنی bioclean 2530

کاربردهای صنعتی bioclean 2530

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: کاربردهای صنعتی bioclean 2530 مربوط به تمیز کردن مخازن و تجهیزات صنعت رنگ و قالب‌های ریخته‌گری و کامپوزیت می‌شود.

وی با اشاره به این که همچنین از  این محصول برای شست‌و‌شوی غلتک‌های صنعت چاپ  و فولاد (در تولید ورقه‌های رنگی) نیز می‌توان استفاده کرد، توضیح داد: معمولاً زمانی که در مخازن به وسیله میکسر (یا همزن) رنگ تولید می‌شود باید برای تولید نمونه بعدی مخزن و تجهیزات تمیز شود، امروزه در اکثر شرکت‌های داخلی از حلال‌های پایه نفتی مثل تولوئن، زایلن، متانول و غیره استفاده می‌شود که این مواد اثرات مخرب بسیاری بر محیط زیست و سلامتی صنعتگران دارد.

سجادیه ادامه داد:. از bioclean 2530 هنگام تغییر رنگ غلتک‌های لاستیکی، پلاستیکی و فولادی صنعت چاپ، نساجی و چاچخانه‌ها به منظور تمیز کردن آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

کاربرد صنعتی برای استفاده از حلال زیستی bioclean 2530

کاربرد صنعتی برای استفاده از حلال زیستی bioclean 2530

وضعیت صنعت حلال‌های سبز نسبت به حلال‌های آلی در ایران چگونه است؟

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: با توجه به نو بودن صنعت حلال‌های سبز نسبت به حلال‌های آلی در ایران، صنایع مختلف به خصوص رنگ و رزین و جوهر از این نوع حلال‌ها استفاده نمی‌کنند.

هزینه این حلال‌ سبز نصف حلال‌های آلی است

سجادیه اظهار کرد: اما امید است با توجه به ایجاد صرفه اقتصادی و همچنین کاهش خطرات زیست محیطی کاربرد این نوع حلال‌های سبز در این صنایع توسعه و گسترش پیدا کند. با توجه به تکنولوژی به دست آمده در شرکت زیست روانکار، هزینه حلال‌های سبز در مقایسه با حلال‌های آلی حدودا به نصف تقلیل پیدا کرده است.

150 میلیون دلار ارزش دلاری بازار حلال‌های آلی با HS code  شماره‌ی 3814 در ایران در 5 سال گذشته

وی عنوان کرد: طبق اطلاعات مرکز تجارت جهانی (ITC)، ارزش دلاری بازار حلال‌های آلی با HS code شماره‌ی 3814 در ایران به طور میانگین در 5 سال گذشته در حدود 150 میلیون دلار آمریکا بوده است.

صادرات حلال‌ برای کشورمان ارزآوری خوبی خواهد داشت

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، ادامه داد: همچنین درسال 2020 میزان صادرات و واردات حلال‌های آلی به ترتیب در حدود 38 و 6 میلیون دلار بوده به علاوه قیمت واحد صادرات و واردات در همین سال به ترتیب 2.6 و 1.2 دلار بوده است. این آمار نشان دهنده‌ی این است که می‌توان با صادرات حلال، درآمد ارزی  قابل توجهی را برای کشور به دست آورد.

ارزش بازار حلال‌های سبز در دنیا در سال 2018 در حدود 4.2 میلیارد دلار بوده

عضو شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، گفت: در این راستا طبق آمارهای جهانی از سایت statista ارزش بازار حلال‌های سبز در دنیا در سال 2018 در حدود 4.2 میلیارد دلار بوده است.

ارزش بازار حلال‌های سبز در دنیا در سال 2023 به 5.9 میلیارد دلار خواهد رسید

سجادیه بیان کرد: همچنین ارزش بازار حلال‌های سبز پیش بینی شده که به میزان 5.9 میلیارد دلار در سال 2023 برسد. همچنین در سال 2018 طبق اطلاعات به دست آمده از مرکز تجارت جهانی ارزش بازار حلال‌های آلی در حدود 4 میلیارد دلار بوده که این نشان می‌دهد به دلیل اهمیت مسائل زیست محیطی و همچنین مباحث مربوط به گرمایش جهانی در آینده بازار استفاده از حلال‌های سبز در دنیا و همچنین ایران نیز توسعه پیدا کند.

رویکرد کشورهای پیشرفته به سمت ایجاد شرکت‌های تولیدکننده حلال‌های زیستی است

وی در پایان خاطرنشان کرد: ذکر نکته‌ای هم حایز اهمیت است و آن این که: از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید حلال‌های بایو می‌توان به شرکت Eastman و Cargill آمریکا، Circa  استرالیا، Astrobio ایتالیا و solvay بلژیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

روانکارهای زیستی فلزکاری با ماندگاری بالا طراحی و تولید شد

انتهای پیام/

معصومه صادقی

منبع خبر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.